Paasikivi-Seuran tarkoitus

Seuran tarkoituksena on vaalia presidentti J. K. Paasikiven muistoa ja hänen poliittista perintöään pyrkimällä kaikkien kansalaispiirien keskuudessa edistämään ulkopoliittista ajattelua ja kansanvaltaista kehitystä maassamme sekä Suomen geopoliittisen erikoisaseman tuntemusta.

Seuramme toteuttaa sääntöjensä mukaista tarkoitustaan siten, että ulkopolitiikkaa edustavien alustajien osuus on suurin, yli 30 % - näin myöskin jatkossa. Muiden alojen alustajat ovat edustaneet maanpuolustusta, kirkkoa, suurlähettiläitä, yrityksiä sekä julkisyhteisöjä.
Mitä monipuolisempia aloja alustajamme edustavat, sitä suurempi mahdollisuus on saada jäseniämme kuulijoiksi ja tavoittaa potentiaalisia ihmisiä jäseniksi.

Käytännössä seuran keskeisin toiminta on em. aiheisiin liittyvien tilaisuuksien järjestäminen. Kokouspaikkana on Hämeenlinnan Raatihuoneen valtuusto- tai juhlasali osoitteessa Raatihuoneenkatu 15, 13100 Hämeenlinna. Näitä seuramme esitelmätilaisuuksia pidetään syys-toukokuussa yleensä arkipäivisin klo 12 - 13. Alustusten jälkeen kuulijoilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja kommentteja  alustajille. Kaikki kokoukset ja jäsenyys ovat avec.

Kokouksista ilmoitetaan jäsenille lähetettävällä sähköpostikutsulla,  näillä  verkkosivuilla sekä Hämeen Sanomien seuratoimintapalstalla kahtena kokousta edeltävänä sunnuntaina. Puheenjohtajisto toivoo jäseniltä ideoita ja esityksiä uusista luennoitsijoista suoraan puheenjohtajalle numeroon  0400635588 tai palautteena näillä  verkkosivuilla.

Puoli tuntia ennen kokousta Raatihuoneen alakerrassa on pientä maksua vastaa saatavilla kahvia ja leivonnaisia.  Kahvipöydässä jäsenet voivat viettää yhteistä aikaa ja tutustua paremmin toisiinsa.

Allaoleva seuramme 50-vuotiskatsaus kertoo lähemmin  toimintamme eri vaiheista.

Hämeenlinnan Paasikivi-Seura juhli 50-vuotista taivaltaan

Hämeenlinnan Paasikivi-Seuran tarkoituksena on vaalia Tasavallan Presidentti J.K. Paasikiven muistoa ja hänen poliittista perintöään pyrkimällä kaikkien kansalaispiirien keskuudessa edistämään ulkopoliittista ajattelua ja kansanvaltaista kehitystä maassamme sekä Suomen puolueettoman erikoisaseman tuntemusta.

Seuran 50-vuotisjuhlassa 7.9.2013 muisteltiin menneitten vuosikymmenten tapahtumia, tuon ajan toimintaympäristöjä, ulkopoliittisia olosuhteita ja merkittäviä ihmisiä. Samalla luotiin katse vankasti tulevaisuuteen ja alati nopeasti muuttuvaan toimintaympäristöön.

50-vuotisjuhlavuoden tapahtumia olivat:

• 2 stipendin luovuttaminen Paasikiven koululle Hämeenlinnan Lyseon lukiolle. Stipendit luovuttivat 17.04.2013 puheenjohtaja Ossi Halonen ja varapuheenjohtaja Pekka Nissilä ja ne vastaanotti rehtori Jarmo Vaara.

• Seuran historiikin kirjoittaminen, tekijänä professorsi Seppo Myllyniemi. Julkaisemista tukivat merkittävällä tavalla Hämeenlinnan Suomalaisuuden Säätiö, Hämeenlinnan Seudun Osuuspankki, Hämeen Sanomat sekä Kultakeskus. Muita tukijoita olivat Hämeenlinnan kaupunki, Nordea, Rautaruukki sekä LähiTapiola.

• Paasikivi-Seurojen Liiton kevätliittokokous pidettiin Hämeenlinnassa 05.06.2013, johon osallistui 19 eri seurojen ja Paasikivi-Seurojen Liiton edustajaa.

• Pääjuhla pidettiin Raatihuoneen juhlasalissa 07.09.2013 klo 14, juhlapuhujana ministeri Jaakko Iloniemi. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö lähetti seuralle tervehdyksensä. Hämeenlinnan kaupungin tervehdyksen toi vt. kaupunginjohtaja Juha Isosuo ja Paasikivi-Seurojen Liiton tervehdyksen varapuheenjohtaja Ulla Bergman luovuttaen samalla kunniakirjan seuran puheenjohtajalle. Hämeenlinnan Mieskuoron onnittelut ja tervehdyksen esitti kuoron puheenjohtaja Heikki Lindroth.

Seuran neljänneksi kunniajäseneksi kutsuttiin edellinen puheenjohtaja, kansliapäällikkö Veikko Ripatti ja Paasikivi- Seurojen viiri luovutettiin historiikin kirjoittajalle, professori Seppo Myllyniemelle. Juhlaan osallistui 106 kutsuvierasta ja jäsentä puolisoineen.

Juhlavuoden merkeissä seura sai julkisuutta Kaupunkiuutisissa sekä stipendien luovutuksen yhteydessä 24.04.2013 että 50-vuotisjuhlan merkeissä 07.09.2013. YLE:n haastattelussa 06.09.2013 käsiteltiin Paasikivi-Seuran sekä historiaa, tämän päivän toimintaa että tulevaisuutta. Hämeen Sanomat uutisoi pääjuhlamme 08.09.2013 ilmestyneessä lehdessään.

Päätössanoissaan varapuheenjohtaja Pekka Nissilä toi Nato-suurlähettiläs Pia Rantala-Engbergin onnittelut juhlivalle seuralle ja välitti kutsun tulla tutustumaan Natoon ja siihen liittyvään Suomen kumppanuuspolitiikkaan Naton päämajassa Brysselissä.